De trial informatie en uitslagen 2017 zijn verplaatst naar het trialarchief.
Trial

De ultieme combinatie van balans en timing vormt de basis van de trial. Snelheid is niet een bepalende factor. De rijders hebben moed en inzicht nodig om de hindernissen te nemen in een zogenoemde non-stop. Er worden strafpunten uitgedeeld als je met je voet(en) aan de grond komt.  Veel trainen maakt dat je een betere triallist wordt.  Trial wordt  niet voor niets de “hogeschool van de motorsport “ genoemd. Volgens de ZAMC is dat zeer terecht en heeft derhalve het trialterrein “de Langenberg” zo ingericht dat er getraind kan worden door rijders van alle categorieën en niveaus  !
Trialmotoren zijn speciaal voor de trialsport ontwikkeld. Omdat in Nederland uitsluitend op afgesloten terreinen gereden wordt is geen kenteken of rijbewijs nodig.

Deelname
Je kunt deelnemen is diverse competities, op club, regio of (inter)nationaal niveau. Belangrijk aspect is dat er vrijwel in elke leeftijdscategorie gereden kan worden, zeg maar van 6 tot 75+
Bij de ZAMC kan er het gehele jaar door gereden worden, elke zaterdagmiddag en in de zomertijd ook op woensdagavond. De clubwedstrijden zijn altijd op zondag. De trialmotor moet voldoen aan de standaard regels, dus ook technisch in goede staat. Bij trainingen en wedstrijden is gebruik van een milieumat verplicht.

Licenties
Voor deelname aan trainingen, club, regio en nationale jeugdwedstrijden is een zgn. Basis Sport Licentie ( BSL ) verplicht. Deze zijn bij de KNMV verkrijgbaar. (www.knmv.nl) Door de KNMV worden ook de licenties verstrekt voor deelname aan de Nationale en Internationale competities. Als je alléén bij de ZAMC actief bent moet je lid van de club worden, tevens betaal je een zgn. trialbijdrage.

Competitie in Nederland
Er zijn door geheel Nederland verspreid ca. 15 trialclubs. Een deel van die clubs organiseren gezamenlijk het ONK ( Open Nederlands Kampioenschap ) en de NK jeugdcompetitie. Deze wedstrijden staan onder auspiciën van de KNMV. Aan een ONK wedstrijden nemen ca. 40 rijders deel, aan de NK jeugdwedstrijd wat minder. De ONK en NK-jeugd wedstrijden worden veelal gelijktijdig verreden, als een zgn. Combi wedstrijd. Beide competities worden elk jaar met een grootse zgn. KNMV 2-daagse Kampioenswedstrijd afgesloten.

Motorsportaccommodatie “de Langenberg”
Begin deze eeuw werd “de Langenberg” ( de voormalige vuilstortplaats ) in opdracht van de Provincie Gelderland gesloten en afgewerkt tot een prachtig nieuw stuk natuur. De nieuwe bestemmingen werden vastgelegd in diverse vergunningen en zgn. Gebruiksovereenkomsten. Middels goed overleg met diverse instanties werd een deel van het totale terrein geschikt gemaakt voor trialsportactiviteiten en medio 2005 had de ZAMC een unieke locatie ter beschikking die voldoet aan alle geldende regels en milieueisen. Het gebruik door de ZAMC is vastgelegd in de zgn. Omgevingsvergunning. In deze vergunning zijn alle voorwaarden en afspraken  voor de langere termijn over het gebruik van het terrein vastgelegd. Doordat er door de club voortdurend geïnvesteerd wordt in de accommodatie is ons trialterrein inmiddels van zeer hoog niveau en uniek in Nederland. Triallisten uit binnen- en buitenland bezoeken met regelmaat “de Langenberg” voor een training of wedstrijd.

Wedstrijden bij de ZAMC.
De ZAMC heeft in 1974 trial “ontdekt”, er werd al snel een terrein gevonden en vanaf 1976 werd er jaarlijks een wedstrijd voor het (O)NK georganiseerd. De wedstrijden vonden eerst plaats op verschillende locaties in Zelhem. De uitvalsbasis was steeds het trainingsterrein, een klein stukje grond nabij het huidige terrein. De trialsport werd door de club zeer voortvarend aangepakt en dat resulteerde al snel in een actieve rol binnen het totale nationale trialgebeuren. Naast de ONK wedstrijden vindt er vanaf begin 90-er jaren ook een NK jeugdtrial competitie plaats. Op het huidige trialterrein “de Langenberg” worden nu jaarlijks minimaal 9 clubwedstrijden, één Regio wedstrijd, een NK jeugd en een ONK ( combi ) georganiseerd. Uiteraard is de ZAMC er steeds als de kippen bij om de 2-daagse KNMV Kampioenstrial te mogen organiseren. Reeds 10x werd dit mooie trialfeest door onze club tot een goed einde gebracht.

In het ZAMC jubileumjaar 2012 werd de “grote stap” gewaagd. Voor het eerst in de trialhistorie in Nederland werd er een EK trial georganiseerd, natuurlijk in Zelhem. Het werd een heel groot succes, mede door veel vrijwilligers, heel veel enthousiasme en……kennis van zaken. Het was geweldig ! Door het succes van 2012 werd dit kunstje in 2017 nog eens dunnetjes overgedaan met de organisatie van de 2e EK. En vergis je niet, om een dergelijk groot Internationale spektakel mogelijk te maken moet telkens het terrein geheel aangepast waarbij nu inmiddels ruim 1.000 ton (!) rotsen uit het buitenland werd aangevoerd om aan de eisen van een dergelijk evenement te kunnen voldoen. En of het niet op kan, momenteel worden gesprekken gevoerd met de FIM en WK trial promotor  Sport7 voor een wedstrijd voor het Wereld Kampioenschap in 2019……….!

Trialleden
Direct vanaf het begin hebben onze trialactiviteiten liefhebbers naar de club getrokken. De goede structuur van de vereniging, de ontspannen sfeer en uiteraard het unieke trialterrein hebben er voor gezorgd dat de club  ruim 100 actieve trialleden uit geheel Nederland op de ledenlijst heeft staan. Daarnaast is de wedstrijdkalender natuurlijk ook essentieel. In 2018 staat er, naast de gebruikelijke club, regio, NK-jeugd en ONK wedstrijden, weer een nieuw trial onderdeel op de wedstrijdkalender, een classic trial.
Sportieve activiteiten worden afgewisseld met “sfeerbepalende” nevenactiviteiten. Buiten het sportieve gedeelte speelt het clubhuis daarbij een belangrijke rol. Alle faciliteiten die je bij een sportvereniging mag verwachten zijn bij de ZAMC aanwezig. Daarbij kunnen de kosten voor de trialleden laag gehouden worden. Genoeg redenen om (trial)lid van de ZAMC te worden of te blijven…..!

Foute beeldvorming.
Volkomen onterecht worden rijders op een motor met zgn. noppenbanden, dus ook de triallisten, afgedaan als “crossers”. Compleet foute beeldvorming. Trialmotoren produceren weinig decibels, snelheid vormt geen onderdeel van de sport en de veiligheidsrisico’s zijn minimaal. Daarentegen is trial bij uitstek geschikt als publiekssport. Van zeer nabij kan men de deelnemers volgen en versteld staan over de acrobatische kunsten die uitgehaald worden !

Kom gerust een kijkje nemen, alle ( nationale) trial activiteiten zijn gratis te bewonderen en de koffie staat altijd klaar…….
Trial
Copyright © 2018 ZAMC All Rights reserved
ZAMC Hoofdsponsoren