De ultieme combinatie van balans en timing vormt de basis van de trial. Snelheid is niet een bepalende factor. De rijders hebben moed en inzicht nodig om de speciale hindernissen te nemen. Die hindernissen worden non-stops genoemd. Er worden strafpunten uitgedeeld als je met je voet(en) aan de grond komt.  Veel trainen maakt dat je een betere triallist wordt.  Trial wordt de “hogeschool van de motorsport “ genoemd. Volgens de ZAMC is dat zeer terecht en heeft derhalve het trialterrein “de Langenberg” zo ingericht dat er getraind kan worden door rijders van alle categorieën en niveaus  !
Trialmotoren zijn speciaal voor de trialsport ontwikkeld. Omdat in Nederland uitsluitend op afgesloten terreinen gereden wordt is geen kenteken of rijbewijs nodig.

Deelname
Je kunt deelnemen is diverse competities, op club of (inter)nationaal niveau. Belangrijk aspect is dat er vrijwel in elke leeftijdscategorie gereden kan worden, zeg maar van 6 tot 75+. Ook deelnemen met een klassieke trialmotor is mogelijk. Bij de ZAMC kan er het gehele jaar door gereden worden, elke zaterdagmiddag en in de zomertijd ook op woensdagavond. De clubwedstrijden zijn altijd op zondag.
De trialmotor moet voldoen aan de standaard regels, dus ook technisch in goede staat. Bij trainingen en wedstrijden is gebruik van een milieu mat verplicht.

Licenties
Voor deelname aan trainingen, club, regio en nationale jeugdwedstrijden is een zgn. Basis Sport Licentie Trial verplicht. Deze zijn bij de KNMV verkrijgbaar. (www.knmv.nl) Door de KNMV worden ook de licenties verstrekt voor deelname aan de Nationale en Internationale competities. Als je alléén bij de ZAMC actief bent moet je lid van de club worden, tevens betaal je een zgn. trialbijdrage. Als gastrijder betaal je een kleine bijdrage.

Competitie in Nederland
Er zijn door geheel Nederland verspreidt ca. 15 trialclubs. Een deel van die clubs organiseren wedstrijden voor het ONK ( Open Nederlands Kampioenschap ) en de NK jeugdcompetitie. Deze wedstrijden staan onder auspiciën van de KNMV. Aan een ONK wedstrijd nemen ca. 30 rijders deel, aan de NK jeugdwedstrijd wat minder. De ONK en NK-jeugd wedstrijden worden veelal gelijktijdig verreden, als een zgn. Combi wedstrijd. Beide competities worden elk jaar met een zgn. KNMV 2-daagse Kampioenswedstrijd afgesloten. De ZAMC is een toonaangevende club bij de nationale competities.

Naast de ONK / NK jeugd rijden de liefhebbers van klassieke motoren ook hun wedstrijden. Dit gebeurd in een aparte competitie. Deze wedstrijden worden gecoördineerd door de overkoepelende CTN ( Classic Trial Nederland ). Sinds 2018 rijden deze ook een wedstrijd in Zelhem, tijdens de zgn. “Langenberg Classic Trial”.

Trainingen op “de Langenberg”
De ZAMC biedt de mogelijk aan ALLE triallisten, ongeacht het niveau hun hobby bij de club te beoefenen. Daarvoor is het terrein toegankelijk voor leden en niet-leden op de volgende tijden: Elke zaterdagmiddag van 13.30 – 17.30 uur en in de zomertijd elke woensdagavond van 17.30 – 20.30 uur.

Motorsportaccommodatie “de Langenberg”
Begin deze eeuw werd “de Langenberg” ( de voormalige vuilstortplaats ) in opdracht van de Regio Achterhoek en de Provincie Gelderland gesloten en afgewerkt tot een prachtig nieuw stuk natuur. De nieuwe bestemmingen werden vastgelegd in diverse vergunningen en zgn. Gebruiksovereenkomsten. Middels goed overleg met diverse instanties werd een deel van het totale terrein geschikt gemaakt voor trialsportactiviteiten en medio 2005 had de ZAMC een unieke locatie ter beschikking die voldoet aan alle geldende regels en milieueisen. Het gebruik door de ZAMC is vastgelegd in de zgn. Omgevingsvergunning. In deze vergunning zijn alle voorwaarden en afspraken  voor de langere termijn van het gebruik van het terrein vastgelegd. Hierdoor kan er ook door de club voortdurend geïnvesteerd wordt in de accommodatie en is m.n. ons trialterrein inmiddels van zeer hoog niveau en uniek in Nederland. Triallisten uit binnen- en buitenland bezoeken met regelmaat “de Langenberg” voor een training of wedstrijd.

Wedstrijden bij de ZAMC.
De ZAMC heeft in 1974 trial “ontdekt”, er werd al snel een terrein gevonden en vanaf 1976 werd er jaarlijks een wedstrijd voor het (O)NK georganiseerd. De non stops werden op verschillende locaties, langs een route van ca. 10 km. gebouwd. De uitvalsbasis was meestal het trainingsterrein, een klein stukje grond nabij het huidige terrein.

De trialsport werd door de club zeer voortvarend aangepakt en dat resulteerde al snel in een actieve rol binnen het nationale trialgebeuren. Naast de ONK wedstrijden vindt er vanaf begin 90-er jaren ook een NK jeugdtrial competitie plaats. Op het huidige trialterrein “de Langenberg” worden nu jaarlijks 8-9 clubwedstrijden, een NK jeugd en een ONK georganiseerd. De nationale competitie wordt jaarlijks besloten met een 2-daagse wedstrijd, de zgn. KNMV Kampioenstrial. Uiteraard is de ZAMC er steeds als de kippen bij om deze 2-daagse te mogen organiseren. Ook wordt sinds 2018 in samenwerking met de CTN ( Classic Trial Nederland ) een wedstrijd georganiseerd voor klassieke motoren.

In het ZAMC jubileumjaar 2012 ( de club bestond toen 40 jaar ) werd de “grote stap” gewaagd. Voor het eerst in de trialhistorie in Nederland (!) werd er een EK wedstrijd georganiseerd, natuurlijk in Zelhem. Het werd een heel groot succes, mede door veel vrijwilligers, heel veel enthousiasme en……kennis van zaken. Het was geweldig!
Door het succes van 2012 werd dit kunstje in 2017 nog eens dunnetjes overgedaan met de organisatie van de 2e EK. Wederom was het een top evenement.

In 2019 kwam de kers op de taart, toen de ZAMC een wedstrijd voor het Wereld Kampioenschap trial ging organiseren. Na 40 jaar werd er eindelijk weer een WK in Nederland georganiseerd en hoe. De ZAMC pakte het groots en professioneel aan. En vergis je niet, om een dergelijk groot Internationale spektakel mogelijk te maken moest het trialterrein geheel aangepast worden. Voor de beide EK’s en de WK is nu inmiddels ruim 1.000 ton (!) rotsen uit het buitenland aangevoerd om aan de eisen van  dergelijke top evenementen te kunnen voldoen.

De WK werd een organisatorisch hoogstandje waar de trialwereld met verbazing naar heeft staan kijken. Hoe is het mogelijk in Nederland een WK te organiseren met het “platte landschap” Ruim 5000 bezoekers hebben met open mond naar de ongelofelijke rijkunsten van alle toprijders uit de gehele wereld staan kijken. En uiteraard was fenomeen Toni Bou de aller beste. Het was GEWELDIG !

Trialleden
Direct vanaf het begin hebben onze trialactiviteiten liefhebbers naar de club getrokken. De goede structuur van de vereniging, de ontspannen sfeer en uiteraard het unieke trialterrein hebben er voor gezorgd dat de club nu ca. 140 trialleden uit geheel Nederland en zelfs daarbuiten, op de ledenlijst heeft staan. Daarnaast is de wedstrijdkalender natuurlijk ook essentieel.

Sportieve activiteiten worden afgewisseld met “sfeerbepalende” nevenactiviteiten. Buiten het sportieve gedeelte speelt het clubhuis hierbij een belangrijke rol. Alle faciliteiten die je bij een sportvereniging mag verwachten zijn bij de ZAMC aanwezig. Daarbij kunnen de kosten voor de trialleden nog steeds laag gehouden worden. Genoeg redenen om (trial)lid van de ZAMC te worden of te blijven…..!

Beeldvorming.
Volkomen onterecht worden rijders op een motor met zgn. noppenbanden, dus ook de triallisten, aangemerkt als “crossers”. Compleet foute beeldvorming. Trialmotoren produceren weinig decibels, snelheid vormt geen onderdeel van de sport en de veiligheidsrisico’s zijn minimaal. Daarentegen is trial bij uitstek geschikt als publiekssport. Van zeer nabij kan men de deelnemers volgen en verstelt staan over de acrobatische kunsten die uitgehaald worden !

Kom gerust een kijkje nemen, alle ( nationale) trial activiteiten zijn gratis te bewonderen en de koffie staat altijd klaar…….