Heel veel motorsportliefhebbers voelen zich aangetrokken door de endurosport: de individuele strijd tegen de klok, soms over verharde maar vooral over onverharde wegen en zware landerijen, door bossen en waar mogelijk in ander voorhanden “ruig terrein”. De endurosport kent een serieuze nationale competitie waarbij de strijd voornamelijk in de (cross)proeven wordt beslist. Deze crossproeven vragen het uiterste van de rijders, want het gaat dan om pure snelheid met veel behendigheid en rijvaardigheid, maar je dient zeker een goed wedstrijdinzicht te hebben en vooral over durf en de juiste mentaliteit beschikken. Een strijd van man (vrouw) en machine tegen de elementen. Een sport voor de echte bikkels !

Voor een enduromotor is een kenteken verplicht én voor de deelnemers gelden de standaard verkeersregels. De rijder moet daarom een geldig rijbewijs-A hebben. De rijder en zijn motor moeten het helemaal samen doen in deze tak van sport. Hulp van derden is niet toegestaan, waardoor zelf kunnen sleutelen aan je machine een must is. Enduro vraagt dan ook om veelzijdigheid en doorzettingsvermogen van de deelnemers.

Deelname
Je kunt aan wedstrijden deelnemen is diverse categorieën bepaald door cilinderinhoud, wedstrijd niveau ( nationaal / internationaal ) en/of je leeftijd. Vooraf aanmelden en betalen is verplicht.
Een enduromotor moet aan de wettelijke regels voldoen om op de openbare weg te rijden. Crossbanden zijn dus verboden. Voorafgaand aan elke wedstrijd worden de motoren door KNMV officials aan een strenge keuring onderworpen. De laatste jaren zijn er steeds méér vrouwen die de strijd aangaan tegen de “elementen”.

Licenties
Door de KNMV worden enduro licenties verstrekt.

Competitie in Nederland
Er zijn in Nederland momenteel nog maar 7 enduro clubs die elk jaar een wedstrijd organiseren om het zgn. Open Nederlands Kampioenschap. Door strenge milieuregels hebben enkele organisatoren moeten stoppen. Om licentiehouders toch een volwaardige competitie te kunnen bieden is de KNMV een samenwerking aangegaan met de Belgische motorbond BMB voor één of meerdere wedstrijden “over de grens”. De wedstrijden zijn doorgaans ééndaagse evenementen, behalve de laatste wedstrijd van de competitie. Deze laatste wedstrijd is traditioneel de KNMV 2-daagse Kampioens-enduro. Door organisatoren wordt het organiseren hiervan als een eer beschouwd, maar door de grote (milieu)belasting van het 2-daagse Internationale evenement op de directe omgeving is het soms moeilijk een organisator hiertoe te bewegen. De laatste jaren is de belangstelling onder deelnemers om eduro’s te gaan rijden weer flink toegenomen en nemen ca. 300 coureurs deel aan elke wedstrijd, waaronder deelnemers uit het buitenland . Sommige organisatoren laten direct na een enduro ook nog off road rijders toe op het parcours. Veelal zijn de extra inkomsten hierdoor het doorslaggevende argument.  De enduro competitie loopt van begin december tot / met november. In de zomermaanden wordt er in competitieverband in Nederland niet gereden.

Jan van Beekrit – Zelhem
Sinds 1978 organiseert de ZAMC in Zelhem elk jaar een enduro die meetelt voor het Nederlands kampioenschap onder de naam “Jan van Beekrit”. Die naamstelling is een eerbetoon aan onze plaatsgenoot die in de zestiger en zeventiger jaren een toprijder was bij cross- en enduro wedstrijden. De in 1966 voor Jan opgerichte supportersvereniging werd in 1972 omgedoopt tot ZAMC zodat de naamstelling van onze enduro dan ook voor zich spreekt. De ZAMC heeft in de achterliggende jaren grote waardering geoogst als organisator van de endurosport, maar ja, wat wil je, elk jaar een prachtige enduro, liefst 7x werd de 2-daagse Kampioensrit al georganiseerd en in 2008 was de ZAMC zelfs co-organisator ( samen met de VAMC de Graafschaprijders -Vorden en de Hamove-Hengelo ) een EK enduro, voor het éérst ooit in Nederland. Alle Kampioensritten en de EK waren grote en erg succesvolle evenementen !
De enduro-route in Zelhem is elk jaar ca. 65 km die, afhankelijk van categorie, 3 of 4x gereden moet worden. De ZAMC heeft daarbij de luxe om te kunnen kiezen uit 4 geweldige locaties om crossproeven te realiseren. Elk jaar worden er per ronde minimaal 3 proeven “ingebouwd”.
De proef op landgoed ’t Zand is legendarisch en wordt tot één van de mooiste proeven in Nederland wordt gerekend, is enkele jaren niet beschikbaar geweest, maar nu weer in volle glorie terug. Verder is de proef op het bekende motorcross circuit “de Kappenbulten” een vaste waarde. Dan hebben we De Spektakelproef. Dit is niet “moeders mooiste” maar zal diverse rijders lang heugen vanwege de beruchte modder passage. De laatste jaren wordt de unieke crossproef “de Langenberg” gecreëerd, direct bij het ZAMC clubgebouw ( en de feesttent ! ). Dit wordt steeds meer dé blikvanger van de JvB-rit met hierin gedurfde passages over het overbekende ONK, EK en WK trialterrein.

Jan van Beek wisseltrofee
Voor de winnaar van de categorieën Internationalen ligt aan de finish van de JvB rit een prachtige wisseltrofee te wachten. Van die rijders, ongeacht de categorie, die de absoluut snelste tijd van de dag heeft gerealiseerd, mag buiten de kampioenspunten ook nog de JvB wisseltrofee voor een jaar mee naar huis nemen. Voor veel rijders is dat absoluut een extra prijs.
De spelregels hierbij zijn simpel, als je 3x achtereen of 5x in totaal de dagwinnaar bent van de beker blijft deze definitief in je bezit. Dat is inmiddels aan een 4-tal rijders gelukt. Met zeges in 1980-1982-1982-1983 en 1984 was dat als eerste Henk Poorte. Daarna is het gelukt aan Gerard Jimmink ( 1986-1987-1989-1993-1994) en Patrick Isfordink ( 1996-1999-2000-2001). Hans Vogels is het vaakst winnaar in Zelhem geweest met maar liefst 10 ( ! ) overwinningen in resp. 2006-2007-2008-2010-2011-2012-2014-2016-2017 en 2021.
Dat lijkt toch haast onmogelijk dat dit ooit nog iemand in de toekomst zal/kan evenaren, laat staan overtreffen…………..
In totaal zijn er in Zelhem 16 verschillende rijders winnaar geweest bij de 42 verreden JvB ritten.

Ca. 150 clubmedewerkers zorgen er samen met een peloton officials van de KNMV ieder jaar weer voor dat alles in goede banen wordt geleidt.
Belangrijke note hierbij: ieder jaar weer opnieuw een enduro organiseren is alleen maar mogelijk met de toestemming en medewerking van vele grondeigenaren én de Gemeente Bronckhorst.