De ZAMC historie.
De ZAMC is opgericht op 4 november 1972 en bestond toen uit een klein groepje enthousiaste motorsportliefhebbers die afkomstig waren van de toenmalige supportersvereniging “Jan van Beek”. Deze Zelhemse motorcrosser was in de zestiger jaren een getalenteerd motorcrosser én enduro rijder. Voor hem werd een supportersclub die hem zowel mentaal als financieel ondersteunde. De talenten van Jan van Beek bleven ook internationaal niet onbekend want na het boeken van de nodige nationale en internationale resultaten kreeg Jan een contract aangeboden van de Nederlandse importeur van Husqvarna.
Met dit contract op zak was het voor de supportersgroep niet langer noodzakelijk om Jan van Beek financieel te ondersteunen waarna de groep zich afvroeg hoe het verder moest met deze supportersgroep.
Rond die tijd werd ook ontdekt dat er nog een slapende motorclub in Zelhem bestond, de MCZ. (Motor Club Zelhem ), al jaren niet meer actief, maar nog wel met een kassaldo wat de moeite waard was. Men nam toen het wijze besluit om te fuseren en een vereniging op te richten onder de naam Z.A.M.C. die volgens de toen opgestelde statuten ten doel had de Auto – en Motorsport in zijn algemeenheid te bevorderen.
Zonder overdrijving kan nu, terugblikkend op de ruim 50-jarige club, gesteld worden dat die fusieclub daar ruimschoots in geslaagd is. Want de inkt van de statuten was nauwelijks opgedroogd of men begon op zolderkamertjes en huiskamers van de toenmalige bestuursleden plannen uit te werken voor de te organiseren auto- en motorsportevenementen.
Inmiddels waren er bij de ZAMC signalen binnengekomen dat deze nieuwe vereniging geacht werd geen evenementen te organiseren die concurrentie zouden kunnen zijn voor de HALMAC evenementen in Halle. Met het bestuur van deze buurvereniging werd een ‘Herenakkoord’ afgesloten wat inhield dat in de toekomst de motorcross evenementen alleen door de HALMAC worden georganiseerd en dat de ZAMC zich zou bezig houden met het organiseren van andersoortige auto- en motorsport evenementen.
Vrij kort daarop, in 1974, werd de trialsport door de ZAMC in de Achterhoek geïntroduceerd en weer kort daarop, in 1978 werd de eerste betrouwbaarheidsrit (later enduro genoemd) in onze Gemeente Zelhem verreden. De ZAMC had snel zijn eigen weg gevonden……!
Hoewel we anno 2024 kunnen zeggen dat de trial- en enduro-evenementen als specialiteit van de vereniging kunnen worden aangemerkt keek men vanaf de oprichting ook om zich heen of er wellicht ook in andere gemotoriseerde sporten evenementen georganiseerd konden worden in ZAMC verband.
Met veel enthousiasme en inzet togen de toenmalige bestuurders aan het werk en het resultaat mocht er zijn. In een lange reeks jaren heeft de ZAMC zich als organiserende vereniging flink onderscheiden. Zo werden er dus naast de trial en enduro, vele oriëntatieritten voor auto’s en motoren georganiseerd, maar ook fietscross (BMX) , grasbaanraces, moto-ball, 4 Wheeldrive rally’s en autocross en schans-springwedstrijden voor crossmotoren. Begin de negentiger jaren werd weer een nieuwe activiteit toegevoegd aan het programma van de ZAMC, namelijk het organiseren van toertochten voor motorrijders. Nog weer wat later kwamen daar ook de offroad activiteiten bij. Maar de ontdekkingsreis ging verder, in 1999 werd de eerste VMC rit georganiseerd, een mooie activiteit voor de bezitters van historische motoren. Best uniek was dat vanaf 2009 tot 2017 er samen met de eerder genoemde HALMAC internationale SuperMoto wedstrijden werden georganiseerd. Deze samenwerking werd in de Stichting ‘SuperMoto Vinkenkamp’ ondergebracht. Veel van deze activiteiten hadden de potentie om een permanente activiteit van de club te worden. Maar toch moest de club om verschillende redenen buiten haar invloedssfeer verschillende van deze soorten activiteiten af laten vallen
De laatste jaren staan de activiteiten van de club stevig in hun schoenen, waarbij trial, enduro en offroad, toer en de VMC de jaarlijks vaste activiteiten op de volle kalender zijn. Deze worden nog eens aangevuld met enkele dagactiviteiten zoals de Kanjer Dirt Challenge (een prachtig evenement waarbij het verzamelen van geld voor het goede doel de deelnemers motiveert om alles te geven) en vanaf 2022 worden fiets en auto activiteiten op Koningsdag georganiseerd. Ook dat bleek een schot in de ZAMC-roos te zijn.
Daarnaast stelt de ZAMC haar (in Nederland tamelijk unieke) terrein met regelmaat beschikbaar voor onder andere de training van reddingshonden.
Motorsportaccommodatie “de Langenberg”
Waar vanaf de oprichting gezocht werd naar een vast honk, kan de ZAMC sinds begin deze eeuw beschikken over een eigen motorsportaccommodatie aan de Korenweg in Zelhem. Stoer noemen we het “M.S.A. de Langenberg” (M.S.A. staat voor MotorSportAccommodatie)
Hoe kwam deze geweldige ontwikkeling tot stand ?
Nadat eind vorige eeuw de regionale vuilstortplaats door de Regio Achterhoek en Provincie Gelderland was gesloten werd er gezocht naar een nieuwe bestemming voor dit ongeveer vijfenveertig hectare grote terrein. Door perfect samen te werken met allerlei instanties is het de bestuurders van de ZAMC gelukt om een flink deel van die berg (bijna acht hectare dus tachtigduizend vierkante meter) voor lange tijd vast te laten leggen exclusief voor activiteiten voor de club. Daarbij is deze bijzondere samenwerking beklonken met een officiële omgevingsvergunning (voorheen genaamd de milieuvergunning) waardoor de club nu op legale wijze haar vele activiteiten voor een lange periode op ’de Langenberg’ kan blijven organiseren. Eind dit jaar wordt verwacht dat het bestuur een nieuwe langjarige erfpacht met de gemeente zal kunnen ondertekenen voor het zogenaamde ‘beneden terrein’ van de club. Zeg maar het terrein waar het clubgebouw staat en het parkeerterrein. De voorgestelde jaarlijkse pachtsom is overduidelijk van symbolische aard. Met de Provincie Gelderland is daarnaast een gebruiksovereenkomst voor onbepaalde tijd afgesloten voor Langenberg–Noord. (de voormalige vuilstort).
Met deze beide overeenkomsten is de toekomst van de ZAMC voor jaren veilig gesteld, zij het met een mits… dit gaat alleen op als er ook voldoende vrijwilligers beschikbaar blijven voor de organisatie van de evenementen en de bemensing van de kantine, de commissies en het algemeen bestuur!
Bij een officiële motorsportaccommodatie hoort natuurlijk ook een eigen clubgebouw. In 2010 kon de club een zeer professioneel uitgerust clubgebouw in gebruik nemen. Een clubhuis met alles er op en aan. In de jaren daarvoor was al een forse berging gebouwd waarin alle materiaal nodig voor het organiseren van de evenementen opgeslagen kan worden, met daaraan weer vast gebouwd een flinke ruimte welke als een medisch centrum is ingericht. Wat later werd ook nog een professionele koelruimte aan de opslag toegevoegd.
Om de groei ambities van de club “bij te houden” is in 2019 besloten het clubgebouw flink uit te breiden zodat de vele deelnemers en bezoekers op prima wijze worden voorzien van de noodzakelijke en de wenselijke zaken.
Recent is een flinke zeecontainer aan de opslag toegevoegd. Er was alwéér gebrek aan opbergruimte.
Samenvatting:
Het ledenbestand van de club vertoond al jaren een gestage groei, de teller staat op dit moment op ruim 350 clubleden. Heel veel activiteiten voor de verschillende disciplines staan jaarlijks op de sport-en activiteiten kalender van de KNMV. De ZAMC-commissies met ondersteuning van enkele zogenaamde werkgroepen zorgen dat deze evenementen ieder jaar succesvol worden georganiseerd.
Samengevat kan gesteld worden dat de gehele ZAMC organisatie mét de moderne huisvesting én een top terrein klaar is voor de toekomst zodat er nog lang vele mooie evenementen kunnen worden georganiseerd.
September 2024