De Jan van Beek enduro van de ZAMC is inmiddels (bijna) een klassieker.

Heel veel motorsportliefhebbers voelen zich aangetrokken door de enduro, de individuele strijd tegen de klok, soms over verharde maar liefst over onverharde wegen en door landerijen, door bossen en waar mogelijk in alle ander soorten ruig terrein.

De KNMV enduro kalender kent een serieuze nationale competitie waarbij de strijd voornamelijk in de getimede crossproeven wordt beslist. Deze crossproeven vragen het uiterste van de rijders, want het gaat dan om pure snelheid met veel behendigheid, maar de deelnemer dient zeker een goed wedstrijdinzicht te hebben en vooral over durf en de juiste mentaliteit te beschikken. Een strijd van man/vrouw en zijn/haar machine tegen de elementen. Een sport voor echte bikkels, ze worden alleen maar blij van modder!

Voor een motor is, om deel te mogen nemen, een kenteken verplicht én voor de deelnemers gelden de standaard verkeersregels. De rijder moet daarom minimaal een geldig rijbewijs-A hebben. De rijder en zijn motor moeten het helemaal samen doen in deze tak van sport. Hulp van derden is niet toegestaan tijdens de wedstrijd, waardoor zelf kunnen sleutelen aan je machine een groot voordeel is. Deelnemen aan een enduro vraagt dan ook om veelzijdigheid qua kennis en vaardigheden en vooral doorzettingsvermogen van de deelnemers.

Deelname
Je kunt aan wedstrijden deelnemen in de diverse categorieën. Welke categorie wordt bepaald door de cilinderinhoud van de motor, het wedstrijd niveau (nationaal/internationaal) van de rijder en/of diens leeftijd. Vooraf aanmelden en betalen is verplicht voor deelname. Een enduro motor moet aan de wettelijke regels voldoen om op de openbare weg te rijden., crossbanden zijn dus verboden.

Voorafgaand aan elke wedstrijd worden de motoren door KNMV-officials aan een strenge keuring onderworpen alvorens ze in het parc fermé te zetten tot aan de start van de deelnemer.. De laatste jaren zijn er overigens gelukkig steeds meer vrouwen die de strijd durven aan te gaan tegen de elementen.

 

Licenties
Door de KNMV worden enduro licenties verstrekt. Ook is het mogelijk om met een zogenaamde dagslicentie deel te nemen. Met een volledige KNMV-offroadlicentie mag je, zonder bijbetaling voor een dergelijke dagslicentie, drie keer deelnemen aan een enduro naar keuze uitgezonderd de Kampioensrit waarmee het seizoen wordt afgesloten. Voor deze licentie heb je een medische keuring (SMA-keuring) nodig. Dit geldt voor alle klassen.

Competitie in Nederland
Er zijn in Nederland momenteel nog maar 7 enduro clubs die elk jaar een wedstrijd organiseren in het kader van het Open Nederlands Kampioenschap. Door strenge milieuregels hebben enkele organiserende verenigingen moeten stoppen.

Om licentiehouders toch een volwaardige competitie te kunnen bieden is de KNMV een samenwerking aangegaan met de Belgische motorbond BMB voor één of meerdere wedstrijden over de grens. De wedstrijden zijn (doorgaans) ééndaagse evenementen, behalve de laatste wedstrijd van de competitie. Deze laatste wedstrijd is traditioneel de KNMV tweedaagse Kampioensenduro.

Door de organisatoren van de clubs werd het in het verleden veelal als een eer beschouwd om deze te mogen organiseren, maar door de grote (milieu)belasting van het tweedaagse Internationale evenement op de directe omgeving (en de (on) mogelijkheid om hiervoor de benodigde vergunningen te verkrijgen) is het ieder jaar weer lastig om een organisator hiertoe te bewegen. De ZAMC heeft deze top-enduro-wedstrijd in totaal acht maal georganiseerd.

Momenteel is de belangstelling om aan enduro wedstrijden deel te nemen weer flink toegenomen ten opzicht van het afgelopen decennium. Momenteel nemen circa driehonderd coureurs deel aan iedere wedstrijd, waaronder ook deelnemers uit het buitenland. Sommige organisatoren laten direct na een enduro ook nog offroad rijders toe op het parcours. Veelal zijn de extra inkomsten hiervoor het doorslaggevende argument.

De enduro competitie kan, met de buitenlandse wedstrijden meegerekend, het gehele jaar doorlopen. In Nederland wordt er in de zomermaanden niet in competitieverband gereden.

Historie Jan van Beek rit.
Sinds 1978 organiseert de ZAMC in Zelhem elk jaar een enduro die meetelt voor het Nederlands kampioenschap onder de naam de ‘Jan van Beek rit’. Die naamstelling is een eerbetoon aan onze voormalige plaatsgenoot die in de zestiger en zeventiger jaren een toprijder was bij cross- en enduro wedstrijden. De in 1966 voor Jan opgerichte supportersvereniging werd in 1972 omgedoopt tot ZAMC zodat de naamstelling van onze enduro dan ook voor zich spreekt. De ZAMC heeft in de achterliggende jaren grote waardering geoogst als organisator van de enduro evenementen, maar ja, wat wil je, elk jaar een prachtige JvB enduro, en daarnaast heeft de ZAMC liefst acht maal de KNMV 2-daagse Kampioensrit voor haar rekening genomen, namelijk in 1984, 1993, 1997, 2003, 2004, 2008, 2012 en in 2021

In 2008 was de ZAMC zelfs co organisator (samen met de VAMC de Graafschaprijders uit Vorden en de HAMOVE uit Hengelo) van een wedstrijd in het kader van het Europees  enduro kampioenschap, een evenement wat nooit eerder in Nederland plaats had gevonden.

Alle enduro wedstrijden, Kampioensritten en het EK bij de ZAMC waren mooie, en erg succesvolle, evenementen!

De JvB enduro in Zelhem heeft elk jaar een route van ongeveer vijfenzestig  kilometer die afhankelijk van de categorie waarin je deelneemt twee, drie of zelfs vier maal moet worden gereden. Per ronde zijn er minimaal drie crossproeven opgenomen. Zoals bekend wordt op die plaatsen met behulp van een (KNMV) transponder tijdregistratiesysteem de gereden rijtijd van iedere deelnemer vastgelegd. Alle rijtijden over alle proeven wordt van elke individuele deelnemer getotaliseerd en daardoor wordt bepaald wie de winnaar in een iedere categorie is geworden.

De proef op landgoed ’t Zand (U weet wel ‘het Hengelse zand’ bezongen in het nummer ‘Oerend Hard’ van Normaal) was historisch gezien altijd legendarisch en werd tot één van de mooiste enduro proeven in Nederland gerekend. Maar het was ook een relatief gevaarlijke proef vanwege de zeer hoge snelheden die op de vele bospaden van ‘t Zand gereden werden. Daarom heeft de organisatie verantwoordelijk voor de organisatie van de JvB rit besloten dat deze roemruchte locatie alleen nog als verbindingskilometers gebruikt kan worden. Desondanks is het elk jaar nog altijd een bijzonder mooi deel van de route!

Tegenover het “verlies” van de crossproef op ’t Zand staat dat de proef op het bekende motorcross circuit ‘de Kappenbulten’ van de HAMOVE de afgelopen jaren een flinke update heeft gekregen en dat de Spektakelproef op de landerijen van H.J. Lovink (voormalig organisator van de Zwarte Cross) een flinke uitbreiding heeft gekregen. Sinds een aantal jaren is de derde crossproef, direct in de omgeving van de Langeberg is deze proef dé blikvanger van de JvBrit geworden. Vanzelfsprekend zijn in de proef ook gedurfde passages opgenomen op het overbekende WK trialterrein van de club.

De Jan van Beek wisseltrofee
Voor de winnaar van de categorieën Internationalen staat aan de finish van elke JvB rit een prachtige beker naast de bijbehorende kampioenspunten te wachten. Daarnaast staat er de felbegeerde JvB wisseltrofee ook te wachten op de deelnemer die, ongeacht de categorie waarin hij/zij deelneemt, de snelste rondetijd heeft gerealiseerd. Die mag vervolgens ook de JvB wisseltrofee omhoog houden, voordat deze weer zijn vaste plaats krijgt in de ZAMC wall of fame’ Voor veel deelnemers aan de JvB rit is dat absoluut een extra motivator om maximaal te presteren.

De spelregels voor het winnen van de JvB trofee zijn simpel.
Ben je de snelste rijder van het evenement dan wordt je naam in de trofee gegraveerd, met het jaartal. Als je drie maal achtereen of vijf maal in totaal de winnaar bent dan blijft deze definitief in je bezit. Dat is inmiddels aan een viertal rijders gelukt. Met zeges in 1980, 1982, 1982, 1983 en 1984 is dat als eerste Henk Poorte gelukt.

Daarna hebben Gerard Jimmink (in 1986, 1987, 1989, 1993 en 1994) en Patrick Isfordink (in 1996, 1999, 2000, en 2001) deze mijlpaal bereikt.

Maar Hans Vogels is voorlopig ‘the King of Zelhem’ met liefst tien (!) overwinningen in  2006, 2007, 2008, 2010, 2011, 2012, 2014, 2016, 2017 en 2021. On-ge-lo-fe-lijk  !

In totaal zijn er 17 verschillende rijders winnaar geweest bij de vierenveertig verreden Jan van Beek ritten.

Ruim honderdvijftig vrijwilligers zorgen er ieder jaar samen met een peloton officials van de KNMV en Rode Kruis weer voor dat alles in goede banen wordt geleid.

Belangrijke aandachtspunt hierbij is dat ieder jaar weer opnieuw een dergelijke enduro organiseren alleen maar mogelijk is met de toestemming en medewerking van vele grondeigenaren, de Gemeente Bronckhorst en alle betrokken vrijwilligers en de loonwerkers die de vereniging helpen in de voorbereiding én het opruimen na afloop van het evenement.                                                                                        

September 2024