De trialfaciliteiten bij de ZAMC zijn top-of-the bill !

De ultieme combinatie van balans en timing vormt de basis van de trial. Snelheid is niet de bepalende factor. De rijders hebben moed en inzicht nodig om de speciale hindernissen zonder strafpunten te nemen. Die hindernissen worden non-stops genoemd. Er worden strafpunten uitgedeeld als je met je voet(en) aan de grond komt. Veel trainen maakt dat je een betere triallist wordt.  Trial wordt ook wel de ‘Hogeschool van de Motorsport’ genoemd.

Dat lijkt terecht en de ZAMC heeft daarom het trialterrein de Langenberg’ zo ingericht dat er getraind kan worden door rijders in alle trialcategorieën en niveaus.

Trialmotoren worden specifiek voor deze sport ontwikkeld. Omdat in Nederland uitsluitend op afgesloten terreinen gereden wordt is geen kenteken of rijbewijs nodig. Er wordt gereden met tweetakt en viertakt motoren. Ook is het rijden met een elektrisch aangedreven motor in opkomst.

Deelname
Trialisten kunnen deelnemen aan diverse competities, op club, regio of (inter)nationaal niveau. Belangrijk hierbij is dat er vrijwel in elke leeftijdscategorie gereden kan worden, zeg maar vanaf de leeftijd van vijf jaar tot de leeftijd van tachtig jaar of zelfs ouder.
Ook is deelnemen met een klassieke trialmotor mogelijk.

Bij de ZAMC kan er het gehele jaar door gereden worden, elke zaterdagmiddag en in de zomertijd ook op de woensdagavond. De wedstrijden zijn doorgaans op zondag.

Om deel te nemen moet de motor voldoen aan de standaard trial-regels van de KNMV, dus hij moet technisch in ‘goede staat’ zijn. Bij trainingen en wedstrijden is het dragen van deugdelijke kleding en een gecertificeerde helm verplicht en is het gebruik van een milieumat verplicht.

Licenties
Voor deelname aan de trainingen, de club-, en nationale jeugdwedstrijden is een zogenaamde ‘Basis Sport Licentie’ (BSL) verplicht. Deze licenties zijn bij de KNMV verkrijgbaar. (www.knmv.nl)
Door de KNMV worden ook de licenties verstrekt voor deelname aan de Nationale en Internationale competities.

Als je met enige regelmaat gebruik wilt maken van de trainingsmogelijkheden bij de ZAMC moet je lid worden. naast het lidmaatschap (momenteel vijfendertig euro per jaar) betaal je een trialbijdrage (momenteel ook vijfendertig euro per jaar).

Als gastrijder (dus zonder lidmaatschap) betaal je per keer dat je komt trainen een kleine bijdrage aan de kosten van de instandhouding van de locatie..

Competitie in Nederland
Er zijn momenteel door geheel Nederland verspreidt  twaalf trialclubs actief. Een deel van deze clubs organiseert ook wedstrijden in het kader van het ONK (Open Nederlands Kampioenschap) en/of de NK jeugdcompetitie. Deze wedstrijden staan onder auspiciën van de KNMV. Aan een ONK wedstrijd nemen gemiddeld ongeveer veertig rijders deel, aan de NK jeugdwedstrijd nemen veelal wat minder trialisten deel. De ONK en NK-jeugd wedstrijden worden veelal gelijktijdig verreden, als een zogenaamde combi-wedstrijd. Beide competities worden elk jaar afgesloten met een evenement genaamd de KNMV tweedaagse Kampioenswedstrijd.

De ZAMC is al vele jaren een toonaangevende club bij de nationale competities. Naast de ONK/NK jeugd rijden de liefhebbers van klassieke motoren ook hun wedstrijden. Dit gebeurd in een aparte competitie die gecoördineerd door de overkoepelende CTN (Classic Trial Nederland). Sinds 2018 rijden deze deelnemers ook een wedstrijd in Zelhem, tijdens de Langenberg Classic Trial. In 2021 was dit zelfs een internationaal tweedaags evenement in het kader van de Euro-cup met deelnemers uit diverse landen.

De trainingsmogelijkheden op de Langenberg
De ZAMC biedt de mogelijk aan ALLE triallisten, ongeacht het niveau van hun vaardigheden om bij de club te oefenen. Daarvoor is het terrein toegankelijk voor leden en niet-leden ( de laatste tegen een kleine dagvergoeding) op de volgende tijden:
Elke zaterdagmiddag van half twee tot half zes en in de zomertijd elke woensdagavond van half zes ‘s middags tot half negen ‘s avonds. Ook worden er twee tot drie keer per jaar trainingsweekend georganiseerd, dan kan er dus op de zaterdagmiddag en aansluitend ook op zondag van tien tot vijf getraind kan worden. Regelmatig worden trainingen georganiseerd voor beginnende triallisten genaamd de basistraining. Deze trainingen heeft al menig (ouder van een) jongere gemotiveerd om hem/haar lid te maken van de ZAMC. Op de ZAMC kalender staat wanneer deze trainingen plaatsvinden.

MotorSportAccommodatie De Langenberg
Begin deze eeuw werd ‘de Langenberg’, een voormalige vuilstortplaats. in opdracht van de Regio Achterhoek en de Provincie Gelderland gesloten en werd er voor de twee individuele terreinen een nieuwe bestemming gezocht.

Mede doordat het toenmalige ZAMC bestuur uitgenodigd was om mee te denken over die nieuwe bestemming werd er uiteindelijk gekozen om het grootste terrein, van vijfendertig hectare af te werken tot een nieuw stuk natuur met wandelpaden. Het kleinere deel, de Langenberg–Noord, ongeveer zeven hectare werd geheel ingericht voor activiteiten van de ZAMC. Uiteraard werd ook een deel voor natuur geserveerd wat sindsdien door het OKT van de ZAMC wordt onderhouden.

Die nieuwe bestemmingen werden vastgelegd in diverse vergunningen en gebruiksovereenkomsten. Vanaf medio 2002 heeft de ZAMC dus een unieke locatie ter beschikking die voldoet aan alle geldende KNMV regels en de Europese milieueisen. Het gebruik van het terrein door de ZAMC is vastgelegd in de omgevingsvergunning. In deze vergunning zijn alle voorwaarden en afspraken voor de langere termijn vastgelegd. Hierdoor kan er ook door de club voortdurend geïnvesteerd wordt in de accommodatie en is met name ons trialterrein wat inmiddels van zeer hoog niveau is en uniek in Nederland. Triallisten uit binnen- en buitenland bezoeken met regelmaat De Langenberg voor een training of wedstrijd.

Trialwedstrijden bij de ZAMC.
De ZAMC heeft in 1974 trial als verenigingsactiviteit ontdekt en er werd al snel een terrein gevonden (waarschijnlijk wel enigszins illegaal achteraf bezien). Vanaf 1976 werd hier zelfs al regelmatig een wedstrijd voor het (O)NK georganiseerd. De non-stops werden destijds op verschillende locaties, langs een route van ongeveer tien kilometer gebouwd. De uitvalsbasis was het trainingsterrein, een klein stukje grond nabij het huidige terrein.

De trialsport werd door de club zeer voortvarend aangepakt en dat resulteerde al snel in een actieve rol van de ZAMC binnen het nationale trialgebeuren. Naast de ONK wedstrijden startte begin negentiger jaren ook een NK jeugdtrial competitie plaats.

Sinds medio 2002 worden de wedstijden op het nieuwe, nu legale, terrein georganiseerd met jaarlijks acht tot tien clubwedstrijden, een NK jeugd en een ONK

De nationale competitie wordt jaarlijks afgesloten met een tweedaagse wedstrijd, de KNMV Kampioenstrial. Uiteraard is de ZAMC er steeds als de kippen bij om deze tweedaagse te mogen organiseren. In 2022 heeft dat voor het laatst plaatsgevonden.

Daarnaast wordt sinds 2018 in samenwerking met de CTN (Classic Trial Nederland) een wedstrijd georganiseerd voor de klassieke trialmotoren en wordt er jaarlijks een wedstrijd voor de Dutch Biketrial Series georganiseerd, met in 2023 ook een NK bike trialwedstrijd.

In het ZAMC jubileumjaar 2012 (de club bestond toen veertig jaar) werd de grote stap gewaagd. Voor het eerst in de trialhistorie werd er in Nederland (!) EK trial wedstrijd in georganiseerd, natuurlijk in Zelhem.

Het werd een heel groot succes, mede door veel vrijwilligers, heel veel enthousiasme en……kennis van zaken. Het was geweldig! Naar aanleiding van het succes in 2012 werd dit kunstje in 2017 nog eens dunnetjes overgedaan met de organisatie van een wedstrijd in het kader van het EK. Wederom was het een top evenement.

In 2019 kwam de kers op de taart, toen de ZAMC een wedstrijd voor het Wereld Kampioenschap trial mocht organiseren. Na veertig jaar werd er eindelijk weer een WK trial in Nederland verreden. De ZAMC pakte het groots en professioneel aan. En vergis je niet, om een dergelijk groot Internationale spektakel mogelijk te maken moest het trialterrein geheel aangepast worden. Voor de beide EK’s en het WK is nu ruim duizend ton (!) rotsen uit het buitenland aangevoerd, om aan de eisen die aan een dergelijke topevenementen gesteld worden te kunnen voldoen.

Het WK evenement werd een organisatorisch hoogstandje waar de trialwereld met verbazing naar heeft staan kijken. Hoe was het mogelijk een WK wedstrijd te organiseren met het bekende platte Hollandse landschap in gedachte.

Ruim vijfduizend bezoekers hebben met open mond naar de ongelofelijke rijkunsten van alle toprijders uit de gehele wereld staan kijken. En uiteraard was fenomeen Toni Bou de aller beste. Het was GEWELDIG !

Trialleden
Direct vanaf het begin hebben de ZAMC trialactiviteiten liefhebbers naar de club getrokken. De goede structuur van de vereniging, de ontspannen sfeer en uiteraard het unieke trialterrein hebben er voor gezorgd dat de club nu ruim honderdvijftig actieve trialleden uit geheel Nederland en zelfs (ver) daarbuiten, op de ledenlijst heeft staan. Daarnaast is een aantrekkelijke wedstrijdkalender natuurlijk ook essentieel.

Sportieve activiteiten worden afgewisseld met sfeerbepalende nevenactiviteiten. Buiten het sportieve gedeelte speelt het clubhuis een belangrijke rol. Alle faciliteiten die je bij een motorsportvereniging mag verwachten zijn bij de ZAMC aanwezig. Daarbij kunnen de kosten voor de (trial)leden nog steeds laag gehouden worden. Genoeg redenen om (trial)lid van de ZAMC te worden of te blijven…..!

Beeldvorming.
Volkomen onterecht worden rijders op een motor met noppenbanden, dus ook de triallisten, neerbuigend aangemerkt als ‘crossers’. Dit is helaas compleet foute beeldvorming, trialmotoren produceren weinig geluid, snelheid vormt geen onderdeel van de sport en de veiligheidsrisico’s zijn minimaal. Daarentegen is trial bij uitstek geschikt als publiekssport. Van zeer nabij kan men de deelnemers volgen en verstelt staan over de acrobatische kunsten die uitgehaald worden!

Dus kom gerust een kijkje nemen, alle (nationale) trial activiteiten zijn gratis te bewonderen en de koffie staat altijd klaar…….